Lęk przed ciemnością – strach, lęk czy lęk rozwojowy?

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk - Romańczyk w dniu

Przeczytanie artykułu zajmuje 3 – 5 minut.

Lęk, strach, przerażenie, obawa – takie emocje i stany pewnie zna większość z nas. Czasami potrafimy dokładnie powiedzieć czego się boimy (np. pająki, wysokość, egzamin), a czasami czujemy w nas napięcie i martwimy się czymś. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o tym, czym jest lęk i strach, a także przyjrzymy się lękom rozwojowym, które towarzyszą dzieciom od najmłodszych lat.


Lęk, a strach – synonimy?

Choć na co dzień często używamy te słowa wymiennie to tak naprawdę oznaczają one co innego. Na przykład wyobraźmy sobie dwie sytuacje:

1. Jest piękny dzień i idziemy na spacer w góry. Nagle na naszej drodze pojawia się ogromna niedźwiedzica ze swoim młodym. Zatrzymuje się przed nami, patrzy na nas i zaczyna się kierować w naszą stronę. Wtedy to co czujemy to właśnie strach.

2. Mamy jechać na weekend w góry. W czasie przygotowań sprawdzamy trasę, pogodę i nagle znajdujemy artykuł o tym, jak niedźwiedź zaatakował turystów. Dodatkowo w górach może spaść lawina, albo można spaść w przepaść. To co odczuwamy w związku z tymi informacjami to lęk.

Strach jest jedną z emocji podstawowych, a w rozwoju pojawia się około 5 miesiąca życia dziecka. Pełni on rolę adaptacyjną ponieważ informuje nas o tym, co jest dla nas niebezpieczne i przed czym należy uciekać lub z czym walczyć. Jest to stan silnego napięcia spowodowanego konkretnym zagrożeniem. Kiedy doświadczamy tego zagrożenia w naszym ciele zachodzą rożne zmiany – tworzące reakcję strachu. W ramach tej reakcji wyróżniamy:
– komponent fizjologiczny – zmiany w ciele jak przyspieszenie tempa pracy serca, zwężenie źrenic, wydzielanie adrenaliny
– komponent poznawczy – nasze przekonania i oczekiwania względem zagrożenia, myśli czy sobie poradzimy czy nie
– komponent emocjonalny – uczucie przerażenia, obawy, paniki
– komponent behawioralny – ucieczka lub walka 

Natomiast nie w każdej sytuacji ta reakcja strachu będzie identyczna. Czasami będzie się składała z 1 komponentu, a czasami ze wszystkich. Natomiast lęk, tak jak w drugiej sytuacji, to nasze odczucie będące ostrzeżeniem przed potencjalnym zagrożeniem. To niebezpieczeństwo może być prawdziwe (rzeczywiście możemy spotkać niedźwiedzia), ale w obecnej sytuacji jest subiektywne i irracjonalne (bo czujemy lęk w domu, a nie w górach). Lęk powstaje w naszej wyobraźni i jest reakcją napięcia, wyczekiwania na niebezpieczeństwo bez obecności obiektu zagrożenia.


Czego boją się dzieci?

Lęki rozwojowe, czyli stany napięcia i obaw dziecka, są czymś charakterystycznym i typowym dla danego okresu rozwojowego dzieci. Najczęściej mijają one same, choć mimo to nie należy ich lekceważyć czy wyśmiewać. Dziecko ma prawo się czegoś bać i należy z nim o tym rozmawiać, a nie bagatelizować. W zależności od okresu rozwoju wyróżniamy następujące rodzaje lęków:

– okres niemowlęctwa – do 6 miesiąca życia dominują lęki związane z silnymi bodźcami, np. ostre światło, szybki ruch, głośny dźwięk
– okres poniemowlęcy – w okolicach 7,8 miesiąca pojawia się lęk separacyjny i lęk przed obcymi i trwa do ok. 3 lat (15 – 18 miesiąc szczególne nasilenie)
– średnie dzieciństwo –  lęki przed ciemnością, zwierzętami, insektami, wytworami wyobraźni, klęskami żywiołowymi, porwaniem, utratą rodzica
– wiek szkolny – lęk przed oceną ze strony innych (porażką), lęk przed szkołą
– adolescencja (dorastanie) – lęk przed odrzuceniem, ośmieszeniem, lęki społeczne


Co robić, kiedy dziecko się boi?

Kluczowe to postarać się zlokalizować i zrozumieć lęk. W sytuacjach trudnych dla dziecka należy być przy nim, wspierać go i wspólnie uczestniczyć w przeżywaniu tych sytuacji. “Jestem tutaj z Tobą”, “Rozumiem, że się boisz”, “Rozumiem, że to dla Ciebie trudne” – powinno być obecne w naszych rozmowach zamiast “Nie bój się” czy “Nie masz się czego bać”. Pamiętajmy – lęk jest naszym SUBIEKTYWNYM odczuciem, co oznacza, że może Ty dorosły nie boisz się ciemności, ale rozmowy z szefem już tak, natomiast Twoje dziecko “ma gdzieś” Twoją rozmowę, ale nie potrafi poradzić sobie z ciemnością.

Warto pracować wspólnie nad radzeniem sobie z lękami, można to robić w czasie rozmowy, albo poprzez czytanie bajek odwołujących się do podobnych trudności. Takim przykładem może być książka Rabbit&Friends “Miś i Ciemność”.


Miś i Ciemność  – czy ta przyjaźń jest możliwa?”

Książka ta opowiada o przygodach Misia, który bał się ciemności. Pewnego dnia Miś decyduje się zrobić prezent dla mamy, ale zanim zauważa – to robi się wokół niego ciemno. Miś czuje niepokój, jest spięty, martwi się i chce jak najszybciej znaleźć się w ramionach mamy. Z pomocą przychodzi mu nikt inny jak ciemność – z którą ostatecznie Miś się zaprzyjaźnia. 

Książka “Miś i Ciemność” to pozycja dotycząca jednego z najczęstszych lęków u dzieci – lęku przed ciemnością. Historia opowiedziana z perspektywy przerażonego misia jest bliższa dziecku, które doświadcza podobnych emocji. Dziecko uczy się wraz z misiem, jak sobie radzić z lękiem i ma możliwość doświadczenia tych emocji w sposób bezpieczny. To oznacza, że rozumie co czuje miś, widzi go w tej sytuacji – ale ma możliwość zachować bezpieczny dystans. Książka ta jest dobrą lekturą do aktywnego czytania wraz z rodzicem, a następnie prowadzenia rozmowy. Dodatkowo Rabbit&Friends oferuje lampkę nocną identyczną jak miś w książce, która może nocą rozświetlać pokój dziecka. A co więcej – lampka w kształcie dzielnego misia, który zaprzyjaźnił się z ciemnością może pomóc naszemu dziecku w próbie pokonywania własnego lęku. Bo dzielny miś – jest obok 😉

Więcej o książce przeczytasz tutaj: https://psychotki.pl/index.php/2021/09/04/ksiazka-mis-i-ciemnosc-rabbitfriends/



Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Ukończyłam z wyróżnieniem Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów zrealizowałam 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. Uzyskałam także uprawnienia pedagogiczne dla psychologów, a także uprawnienia terapeuty Treningu Umiejętności Społecznych oraz biblio i bajkoterapeuty. W trakcie studiów współpracowałam z Laboratorium Psychologii Małego Dziecka UJ w 3 projektach naukowych w roli pomocnika oraz samodzielnego badacza. Swoje doświadczenie zbierałam w trakcie praktyk i staży: w żłobku, przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, liceum ogólnokształcącym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szpitalu psychiatrycznym oraz poradni psychologiczno - pedagogicznej. Obecnie prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w centrum kultury, a także pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz social mediów. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.