Aktywne czytanie z Kurką Bajdurką

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk - Romańczyk w dniu

Przeczytanie artykułu zajmie 3 minuty.

Słowo “czytanie” – niektórym kojarzy się z nudą, innym z frajdą a może i z obowiązkiem. Skojarzenia te są wynikiem naszych osobistych doświadczeń i wspomnień. Natomiast dla większości dzieci, książeczka jest czymś co towarzyszy im od początku rozwoju. Najpierw książki kontrastowe, potem z okienkami, sensoryczne (dotykowe), dźwiękonaśladowcze… 

Dlatego dzieci kojarzą książki przede wszystkim z zabawą, czymś pozytywnym i przyjemnym! O ile nie będziemy zmuszać dziecka do siedzenia-słuchania bo przecież “czytanie rozwija” i “warto czytać książki” to jest szansa na to, że nasze dziecko nie będzie traktować książki jako wroga w przyszłości. Dlatego dzisiaj powiemy o tym, jak wykorzystywać książkę by czytać ją NIE dziecku, ale RAZEM z dzieckiem. Bo właśnie takie aktywne czytanie jest czymś co rozwija nasze dziecko i relację rodzica z dzieckiem. 


Aktywne czytanie – na czym polega?

Aktywne czytanie jest pewnym sposobem, pomysłem na książkę. Zamiast siedzieć i po prostu czytać – a tym samym oczekiwać by dziecko siedziało bez ruchu i podążało za tekstem, warto jest przerywać, dopytywać, zastanawiać się i wspólnie analizować czytany tekst. Nasze dziecko posiada ograniczone zdolności uwagowe (czas koncentracji uwagi wydłuża się wraz z wiekiem) dlatego takie przerwy mogą mu pomóc! W czasie takiej przerwy w czytaniu warto zachęcić dziecko by coś pokazało, powtórzyło albo zastanowiło się nad jakimś tematem. 

Kiedy czytamy książki z elementami zachowań społecznych, warto zadawać pytania dziecku sprawdzające zrozumienie treści ale także pytania dotyczące obszaru mentalistycznego. Takie pytania mogą dotyczyć: emocji, myśli, intencji, pragnień, przekonań, wiedzy… Wtedy wspieramy u dziecka rozwój zdolności rozumienia stanów mentalnych innych osób, co jest ważną i kluczową umiejętnością dziecka w rozwijającym się rozumieniu sytuacji społecznych u dziecka. 


Jakie książki wybierać? Czy każda książka się nada?

Aktywne czytanie możemy wykorzystać w czasie czytania większości książek, jednak są takie pozycje które mogą nam szczególnie w tym pomóc. Niedawno miałam okazję zapoznać się z książką Wydawnictwa Kokino: “Kurka Bajdruka” autorstwa Zuzanny Wiśniowskiej. Jest to książka, która w mojej ocenie może stanowić dobrą pozycję na półce w domowej biblioteczce, ale także może być to książka wspierająca pracę terapeutów dzieci przedszkolnych i szkolnych. 

“Kurka Bajdurka” to książka w której poznajemy historię kurki Bajdurki i jej przyjaciela Myszatego. Podczas zabawy przyjaciele dokonali zaskakującego odkrycia – znaleźli skorupki przypominające jajko, które było większe niż standardowe jajka. Przyjaciele wspólnie zastanawiali się skąd pochodzi ich znalezisko. To co w tej książce przykuło moją uwagę to sposób prowadzenia narracji. Książka pisana jest momentami w formie dialogu przez co mamy wrażenie, że kurka zwraca się bezpośrednio do nas a narracyjne opisy dopełniają całości, tłumacząc i objaśniając kontekst sytuacyjny. Dzięki temu zabiegowi możliwe jest właśnie aktywne czytanie z dzieckiem, gdzie możemy zachęcać dziecko do odpowiadania na pytania czy zadawania Bajdurce pytań. 

W samej książce poznajemy bardzo ciekawą i humorystyczną opowieść o przyjaźni między zwierzętami. Ciekawym i edukacyjnym walorem książki jest także poruszenie tematu dinozaurów, którzy są przedstawieni jako przodkowie kury. Ta ciekawostka interesuje młodych czytelników, którzy nagle zaczynają porównywać kurę z dinozaurem (zestawionych obok siebie na grafice w książce) i odkrywają, że rzeczywiście są trochę podobni! 🙂 


Czytając książkę “Kurka Bajdurka” warto robić to w sposób aktywny, a w trakcie czytania wzbogacić ten proces o następujące aktywności:

  1. Naśladowanie dźwięków – rozwijamy funkcje aparatu mowy, szczególnie dobre ćwiczenie logopedyczne dla młodszych dzieci.
  2. Rozmowa z kurką – warto w czasie czytania angażować dziecko w rozmowę z kurką (zadawanie i odpowiadanie na pytania) co będzie sprzyjało rozwojowi językowemu dziecka.
  3. Co było po kolei? – po przeczytaniu książki warto przygotować plan dnia kurki starając się odtworzyć wydarzenia z książki w poprawnej kolejności. Tutaj warto wspomóc się obrazkami z gry stworzonej do książki: “Kurka Bajdruka – memo” . Taka zabawa będzie wspierała ćwiczenie funkcji poznawczych dziecka (koncentracja uwagi,pamięć).
  4. Moja teoria to… – kiedy już Kurka i Myszaty mają pomysł na pochodzenie jajka, warto zaangażować dziecko do stworzenia własnej teorii. Może to jajko innego zwierzęcia? A może z innej planety? Dzięki temu będziemy wspierać i rozwijać kreatywność dziecka i myślenie twórcze. 

Aktywne czytanie książek może sprawić dziecku wiele frajdy, a i rodzicowi również. Dlatego mając książki w ręku – nie ograniczajmy się do liter na papierze. Analizujemy, dopytujmy, zgadujmy, poszukujmy – niech ten czas z książką będzie naprawdę aktywny. Ja osobiście bardzo polecam zapoznanie się z ofertą Wydawnictwa Kokino, bo Kurka Bajdurka i Myszaty to bohaterowie, którzy mogą zostać z dzieckiem na dłużej. Książka, gra i przygotowane łamigłówki mogą stanowić propozycję na zbliżające się jesienne popołudnia w domu ale także jako wsparcie oddziaływań terapeutycznych na zajęciach z dziećmi. 


Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Ukończyłam z wyróżnieniem Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów zrealizowałam 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. Uzyskałam także uprawnienia pedagogiczne dla psychologów, a także uprawnienia terapeuty Treningu Umiejętności Społecznych oraz biblio i bajkoterapeuty. W trakcie studiów współpracowałam z Laboratorium Psychologii Małego Dziecka UJ w 3 projektach naukowych w roli pomocnika oraz samodzielnego badacza. Swoje doświadczenie zbierałam w trakcie praktyk i staży: w żłobku, przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, liceum ogólnokształcącym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szpitalu psychiatrycznym oraz poradni psychologiczno - pedagogicznej. Obecnie prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w centrum kultury, a także pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz social mediów. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

1 Komentarz

Avatar

Zuzanna · 2 września 2022 o 11 h 05 min

Dziękujemy za miłe słowa 🙂 i cieszymy się, że nasza książka została przez Was zakwalifikowana jako pomocne narzędzie w pracy terapeutycznej z dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.