Prezent idealny – a co to takiego?

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk w dniu

Przeczytanie artykułu zajmuje od 3 – 5 minut.

Zbliżające się święta to wizja czasu dzielonego z naszymi bliskimi, jak i okazja do zostania obdarowanym prezentami. To właśnie ta myśl rozpoczyna sezon na: “co chcesz dostać na święta?”. Z jednej strony oczekujemy, że ktoś podpowie nam co chciałby dostać, a z drugiej strony chcielibyśmy zaskoczyć tę osobę. Jednak to co zawsze chcemy znaleźć to prezent idealny! Taki, który na pewno spodoba się naszemu bliskiemu i spełni wszystkie jego oczekiwania. Jednak – czy taki prezent istnieje? O tym dowiecie się z dzisiejszego artykułu. 

Wymiana prezentów to podstawa

Badania nad procesem wymiany prezentów zostały przeprowadzone przez francuskiego antropologa i socjologa Marcela Maussa. Badacz ten sprawdzał proces wymiany darów między starożytnymi cywilizacjami i na tej podstawie orzekł, że proces wymiany to samonapędzający się system. W systemie tym wyróżniamy 3 elementy towarzyszące każdej wymianie: obowiązek dawania, przyjmowania i wzajemności. Dawanie prezentów sprzyja budowaniu więzi, przyjmowanie ich oznacza przyjazne stosunki (bo odmowa mogłaby zostać odebrana jako postawa wroga) a wzajemność napędza cały system: “Skoro on mi dał prezent, to ja muszę dać jemu”. 

Wymiana realizuje nasze potrzeby

Dostawanie prezentów jest przyjemnym doświadczeniem, które wywołuje w nas pozytywne emocje. Natomiast samo dawanie również może takie wywołać. Dawanie prezentów wiąże się z realizacją potrzeb wyższego rzędu o których wspomina Maslow: potrzeba przynależności, szacunku i uznania, a nawet i samorealizacji.

Kiedy dajemy prezent to utrwalamy nasze więzi i związki z innymi ludźmi (potrzeba przynależności), dodatkowo pokazujemy swój prestiż i pozycję społeczną obdarowując kogoś (potrzeba szacunku i uznania), a dodatkowo zaspokajamy swoje ambicje, kiedy spełniamy czyjeś marzenie (potrzeba samorealizacji). 

Motywacje do wymiany

Tak jak na co dzień w życiu, tak i w procesie kupowania prezentów towarzyszy nam motywacja. Natomiast u każdego z nas może ona mieć inny charakter. Kiedy koncentrujemy się na wywołaniu szczęścia u obdarowywanego (“Zawsze marzyła o portfelu Korsa to się ucieszy”) mówimy o motywacji altruistycznej, natomiast kiedy myślimy o wzmocnieniu swojej pozycji, a w związku z tym i prestiżu (“Kupię jej portfel Korsa, bo mnie stać”) to kieruje nami motywacja agonistyczna. Dlatego trudniej wybrać dobry prezent kiedy towarzyszy nam motywacja skoncentrowana na nas, a nie naszych bliskich. 


6 warunków prezentu idealnego

Badacze Russel W. Belk i John F. Sherry wskazują na 6 cech, które muszą spełnić prezenty aby być idealne: 

  1. Konieczne poświęcenie – aby prezent był idealny obdarowujący musi dokonać wyrzeczeń i poświęcenia. Może ono mieć charakter finansowy, kiedy decydujemy się na zakup droższego produktu który spełni oczekiwania, albo poświęcenie energii czy czasu potrzebnego na znalezienie prezentu. 
  1. Wywołanie radości – skoro prezent ma się spodobać obdarowywanemu to musimy kierować się motywacją altruistyczną. Zatem idealny prezent będzie altruistyczny, bezinteresowny i ukierunkowany na wywołany przyjemności. 
  1. Prezent jest dobrem luksusowym – nie oznacza to, że musi być on bardzo drogi. Pojęcie luksusu opisuje prezent, który nie jest obdarowywanemu niezbędny do życia, a on sam mógłby się bez niego obyć. Dlatego prezent ten zaspokaja potrzeby wyższego rzędu – dzięki temu prezentowi obdarowany ma się czuć wyjątkowy.
  2. Prezent dopasowany – dobieramy prezent do aktualnego stanu osoby obdarowanej. Bierzemy pod uwagę jej wiek, zainteresowania i gusta. Bardzo ważne jest także uwzględnienie relacji jaka łączy nas z daną osobą – bo zupełnie inny prezent kupimy żonie, a inny koleżance z pracy. 
  1. Zaskoczenie prezentem – to ważny aspekt związany nie z samym zaskoczeniem otrzymania prezentu, ale tym co dostaliśmy. Aby zarówno prezent był zaskoczeniem, ale i spełnieniem oczekiwań warto przez cały rok słuchać i zapisywać to o czym marzy obdarowywana osoba 😉
  1. Prezent wywołuje radość – po reakcji osoby obdarowanej widzimy czy trafiliśmy z prezentem. Dlatego pamiętajmy, że to nie nam prezent ma sprawiać radość, a sama czynność obdarowywania!

Kiedy już wiesz jaki powinien być prezent idealny nie pozostało nic innego jak dokonanie zakupu. Jednak pamiętaj – prezent nie musi być bardzo drogi, ważne jest to aby uwzględnić przede wszystkim gust obdarowywanego.  


Daria Kaźmierczyk

Daria Kaźmierczyk

Jestem studentką V roku Psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów realizuję 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. W czasie pozauczelnianym prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie oraz kieruję social mediami jednej z krakowskich szkół rodzenia. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz psychologii biznesu. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.