Lama Kornelek i sensoryka u małego smyka

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk - Romańczyk w dniu

Przeczytanie artykułu zajmuje od 3 – 5 minut.

W paski, kropki, gwiazdki? –  A może w kształty zwierzątek…
Czarno – białe, czarno – czerwone? – A może te modne pastelowe…
Z grzechotką, bez grzechotki, z szumami, bez szumów? – A  może z piosenkami z bajek… 

Takie dylematy pojawiają się w głowie niejednej osoby, która chce znaleźć prezent dla niemowląt. Na rynku obecnie mamy ogrom zabawek, książeczek, przytulanek które mają wspierać rozwój sensoryczny dziecka. Ale co za tym się kryje? Czym jest ten często powtarzany rozwój sensoryczny, jako coś co powinno zachęcić nas do zakupu konkretnej zabawki? 


Sensoryka ważna dla naszego smyka!

Sensoryka jest to odbiór informacji ze świata zewnętrznego za pomocą naszych narządów zmysłów, ich przekaz do ośrodków mózgowych, interpretacja oraz wykorzystanie tych informacji do celowego pokierowania naszym działaniem. 

Po zauważeniu przez dziecko zabawki, narząd wzroku przekazuje informacje o niej do ośrodków mózgowych, analizuje te dane, po czym dziecko sięga po tę zabawkę. Jest to idealny schemat działania sensoryki, jednakże zanim niemowlę osiągnie taki poziom funkcjonowania musi minąć chwilę czasu. Ten okres w którym narządy zmysłów dojrzewają, aby efektywnie odbierać bodźce sensoryczne, nazywany rozwojem sensorycznym. 


Jestem małym smykiem – widzę inaczej!

Jednym z narządów zmysłów noworodka, który aż do ok. 12 miesiąca życia będzie przechodził przemiany jest narząd wzroku. Dziecko zaraz po narodzeniu odbiera informacje o zmianach natężenia światła i może śledzić wzrokiem obiekty, które poruszają się wolno. Ostrość wzroku noworodka jest aż 40 razy gorsza od wzroku dorosłego, co oznacza że większość rzeczy które noworodek spostrzega jest rozmazaną plamą. Dlatego jeżeli ktoś pochyla się nad wózkiem lub nad łóżeczkiem dziecka to ono nie zauważy tej osoby,  bo noworodek widzi najwyraźniej obiekty w odległości do 20 cm. 

Niewyraźne widzenie spowodowane jest także ograniczeniem akomodacji wzrokowej dziecka (akomodacja to zdolność soczewki w oku do zmiany swojego kształtu w zależności od odległości obiektu). Zanim dziecko będzie widziało jak dorosły może minąć nawet cały rok…


Kontury, kolory, wzory – nie wszystkie!

Dawniej uważano, że dziecko widzi świat w barwach czarno-białych. Natomiast obecnie wiemy że dziecko po urodzeniu widzi kolory, ale nie rozróżnia ich wszystkich odcieni. Dziecko widzi najlepiej wyraziste kolory (np, czerwony, niebieski, zielony), a nie delikatne pastelowe barwy. Bardzo ważne są także szczególne właściwości obiektów jak ich kontury czy złożoność wzoru. Niemowlęta są wrażliwe na ostre granice między barwami jasnymi i ciemnymi, przez co kontrastowe zabawki są dla dzieci polecane. Ważny jest także poziom złożoności wzorów bo zbyt skomplikowane, jak zbyt drobne kropeczki czy mnogość kształtów będą dziecku “zlewały się” w jedną plamę. Przykłady wzorów i tego jak dzieci je widzą znajdują się na grafice poniżej:

Źródło grafiki: Haith M. M. I Campos J. J. (Eds.) i Mussen P. H. (Gen Ed.), Handbook of Child Psychology: Vol. 2, Infancy and Developmental Psychology (4th ed.) Copyright © 1983; za: Siegelman i Rider, 2011.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze dobrej zabawki?

  1. WIEK DZIECKA – bardzo ważne będzie dobranie zabawki do wieku, dlatego jeśli wybieramy zabawkę kontrastową to dedykujemy ją dzieciom młodszym do około 6 miesiąca życia.
  2. BEZPIECZEŃSTWO – sprawdzamy czy materiały z których zabawka powstała są bezpieczne. Ważną informacją będzie certyfikat Oeko-Tex Standard 100 (pewność bezpieczeństwa użytych materiałów a kontakcie ze skórą) a także oznaczenie CE (pewność, że zabawka przeszła testy i badania).
  3. ILOŚĆ GENEROWANYCH BODŹCÓW – zabawki, które są różnokolorowe, świecą światłami, wydają głośne dźwięki i mają wiele faktur mogą prowadzić do przebodźcowania. Dlatego wybierajmy zabawki stonowane takie które nie będą tak „agresywne” w odbiorze.
  4. OBECNOŚĆ DROBNYCH  ELEMENTÓW – często wystrzegamy się najdrobniejszego ziarenka na ziemi w domu, a nie zauważamy, że zabawki zawierają drobne elementy jak oczy. Dlatego zwracajmy uwagę na takie istotne szczegóły.


Dlaczego polecamy zabawkę Lama Kornelek?

Lama Kornelek jest to zabawka polskiej firmy Kuamka, której produkty są szyte w Polsce. Lama Kornelek to zabawka wspierająca rozwój sensoryczny dziecka w następujących obszarach:
1. wzrokowy – zabawka zawiera wyraziste barwy (czarny, biały, czerwony, zielony), kontrastujące ze sobą a wzór zabawki nie jest nadmiernie złożony.

2. słuchowy – zabawka posiada grzechotkę i piszczek, które wydają subtelne dźwięki. Istotne jest to, że ich powstawanie będzie związane z manipulacją dziecka zabawką dzięki czemu zabawka będzie wspierała rozwój uczenia się na zasadzie przyczyna [potrząsanie zabawką] – skutek [dźwięk zabawki]. 

3. dotykowy – zabawki posiada rożne faktury materiałów, które dziecko może poznawać a także sam kształt Lamy [jej długa szyja] umożliwia złapanie zabawki i manipulowanie nią. 

Warto także wspomnieć także o:
→ obecności małego gryzaka w kształcie kwiatka, który będzie pomocny dla dzieci szczególnie w okresie ząbkowania
→ braku niebezpiecznych elementów (oczy zostały wyszyte nitką)
→ posiadaniu certyfikatu Oeko-Tex Standard 100 oraz oznaczenia CE


Pamiętajmy, aby wybierać zabawki dobre dla dzieci i adekwatne do ich możliwości i potrzeb. A przy wyborze zabawek dla najmniejszych smyków pamiętajmy o ich rozwojowym potencjale. My polecamy zabawkę sensoryczną Lama Kornelek firmy Kuamka jako dobry wybór zabawki dla najmłodszych. 


Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Ukończyłam z wyróżnieniem Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów zrealizowałam 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. Uzyskałam także uprawnienia pedagogiczne dla psychologów, a także uprawnienia terapeuty Treningu Umiejętności Społecznych oraz biblio i bajkoterapeuty. W trakcie studiów współpracowałam z Laboratorium Psychologii Małego Dziecka UJ w 3 projektach naukowych w roli pomocnika oraz samodzielnego badacza. Swoje doświadczenie zbierałam w trakcie praktyk i staży: w żłobku, przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, liceum ogólnokształcącym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szpitalu psychiatrycznym oraz poradni psychologiczno - pedagogicznej. Obecnie prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w centrum kultury, a także pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz social mediów. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.