Sól, kredki i kolorowanka dotykowa. Czyli o zabawie i rozwoju z kolorami.

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk - Romańczyk w dniu

Przeczytanie artykułu zajmie od 3 – 5 minut.

Pewnie większość z nas z dzieciństwa kojarzy zabawę w kolorowanie. Braliśmy kredki, kolorowankę… I powstawały nasze małe dzieła sztuki! Dzisiaj wciąż wiele dzieci wybiera taką formę zabawy w kolorowanie, ale dzisiaj mamy zdecydowanie więcej możliwości. Kolorowanki klasyczne, kolorowanki na wodę czy kolorowanki wypukłe! Dzisiaj powiemy o tym, dlaczego kolorowanie to nie tylko dobra zabawa, ale i okazja do rozwoju dziecka.


Kolorowanka – zabawa i rozwój 

Kolorowanki, które pewnie większość z nas kojarzy to czarne kontury i białe przestrzenie do pokolorowania. W związku z tym dziecko, chcąc wypełnić elementy kolorami musi działać precyzyjnie. Tak prosto brzmiące “pokoloruj psa” tak naprawdę składa się z ogromnej ilości poszczególnych etapów z których nie zdajemy sobie sprawę – ocena odległości, skoordynowanie ruchów ręki z obrazem odbieranym przez oczy, dobranie siły nacisku na papier, określenie siły trzymania kredki… i tak dalej. Dlatego zanim kolorowanka zostanie pięknie wypełniona, równomiernie i bez wyjeżdżania za linie – minie trochę czasu. Samo kolorowanie, które jest zabawą, sprzyja także rozwojowi dziecka w następujących sferach:

  1. Motoryka mała i sprawność manualna – kolorowanie wymaga precyzyjnego trzymania kredek, dzięki czemu rozwija się chwyt dziecka i wykonywanie małych, precyzyjnych ruchów. Dzięki czemu kolorowanie to dobry trening do późniejszej nauki pisania.
    UWAGA: Warto zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie kredki na każdym etapie rozwoju dziecka. U dzieci w wieku przedszkolnym (ok. 4,5 – 7 lat) oczekujemy już chwytu trójpunktowego/szczypcowego (kredkę trzymamy palcami: kciukiem, palcem wskazującym i palcem środkowym).
  2. Koncentracja uwagi – proces kolorowania nie trwa 10 sekund. Wykonywanie tak precyzyjnych ruchów wymaga skupienia i przekierowania uwagi na zadanie. W związku z czym kolorowanki to dobra zabawa wspierająca rozwój poznawczy dziecka, a także wspiera rozwój cierpliwości i wytrwałości w zadaniu.
  1. Kreatywność dziecka – kiedy w kolorowance mamy określony wzorzec jakich kolorów należy użyć – wtedy kolorowanie staje się zabawą odtwórczą. Natomiast możemy przekształcić ją na twórczą – kiedy damy dziecku możliwość wyboru i decydowania o tym, jakie kolory wybierze, w jaki sposób wypełni kontury i czy dorysuje coś czy nie. 
  1. Koordynacja wzrokowo – ruchowa – kolorowanie to dobre ćwiczenia dla naszej koordynacji. Obraz odebrany przez oko, a następnie przetworzony w korze wzrokowej to pula informacji o tym, gdzie jest obraz, jak daleko, pod jakim kątem… Następnie te informacje są wykorzystane przy planowaniu ruchów dłoni, która dostosowuje swój układ, uścisk, nacisk do “wymagań” stawianych przez zadanie. 


Nietypowa kolorowanka – Kolorowanka Dotykowa

Obecnie mamy do wyboru wiele różnych kolorowanek. Te tradycyjne, papierowe nadal są w użyciu i sprawdzają się dobrze. Natomiast możemy dzisiaj zaproponować dzieciom coś innego – na przykład Kolorowankę Dotykową z wydawnictwa Robot Manufacture. Ta kolorowanka to coś zupełnie innego od reszty – bo można ją zarówno kolorować, jak i dotykać.

Kolorowanka Dotykowa to propozycja zabawy stworzona i produkowana przez rodzinną, polską firmę z Bielska – Białej. To co wyróżnia tę kolorowankę to także papier, całkowicie naturalny oraz kontury stworzone z wypukłości papieru. Kolorowanka składa się z 20 kartek na których znajdują się kształty zwierząt, z którymi dziecko może robić – bardzo wiele rzeczy! To nie jest kolorowanka, którą możemy tylko malować bo można z nią pracować także na wiele innych sposobów. Oto kilka z nich: 

  1. Dotykanie – dla najmłodszych dzieci proponujemy zabawę w “malowanie” palcem po śladzie/ konturze. Dziecko przesuwa swój paluszek po konturach, próbując jednocześnie nie przejechać nim na pole wewnątrz. Taka zabawa to dobre ćwiczenie zarówno dla rozwoju motoryki małej, ale i sensomotoryki.

  2. Malowanie palcami – zanim dziecko nauczy się trzymać kredkę to minie troszkę czasu (najczęściej taki trening zaczynamy od około 2 r.ż.). Dlatego ta kolorowanka to okazja do nauki kolorowania dla dzieci młodszych – gdzie zamiast kredki czy pędzla, dziecko wykorzystuje swoje paluszki.

  3. Malowanie klasyczne – czyli wypełniamy puste przestrzenie kolorami. Ale w tej kolorowance możemy także zamiast przestrzeni między konturami pomalować: same kontury (sposób 1), przestrzeń wewnątrz, a kontury bez koloru (sposób 2),  przestrzenie i kontury (sposób 3). 
  1. Wycinanie pieczątek– poszczególne kształty możemy także wyciąć, pomalować kontury delikatnie farbką i odbić na papierze! Dzięki grubszym (niż w tradycyjnych kolorowankach) i brązowym kartkom możliwe jest także stworzenie właśnie takich mini – pieczątek. 
  1. Wycinanie kształtów – kiedy wytniemy kształty z kolorowanki, możemy je także odrysować na papierze. Dzięki konturom, które są wypukłe takie odrysowywanie będzie możliwe dla młodszych dzieci. W przypadku płaskich, papierowych kolorowanek byłoby to zdecydowanie trudniejsze.

  2. Frotaż – technika ta polega na położeniu czystej, białej kartki na wybranej kolorowance, a następnie zakolorowanie delikatnie całej powierzchni. W efekcie na kartce pojawia się odbity obrazek. Jeżeli ktoś z Was kiedyś odbijał w ten sposób monety, czy liście – to właśnie wykonywał frotaż 😉

  3. Wypełnianie kolorową solą – dzięki wypukłym konturom w kolorowance, możemy wykorzystać ją do zajęć z wykorzystaniem kolorowej soli. Sól taką (sól + pokruszona, kolorowa kreda) wysypujemy na miejsce, które wcześniej posmarowaliśmy klejem. Bardzo proste, a jak efektowne!

To tylko kilka naszych propozycji do zabaw z wykorzystaniem Kolorowanki Dotykowej. Jesteśmy przekonane, że każdy z Was znajdzie w niej coś dla siebie, bo jest ona bardzo uniwersalna. Kolorowanie to świetny sposób na zabawę i rozwój, a kolorowanki które dają takie spektrum możliwości – należy zdecydowanie docenić i wyróżnić! 


Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Ukończyłam z wyróżnieniem Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów zrealizowałam 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. Uzyskałam także uprawnienia pedagogiczne dla psychologów, a także uprawnienia terapeuty Treningu Umiejętności Społecznych oraz biblio i bajkoterapeuty. W trakcie studiów współpracowałam z Laboratorium Psychologii Małego Dziecka UJ w 3 projektach naukowych w roli pomocnika oraz samodzielnego badacza. Swoje doświadczenie zbierałam w trakcie praktyk i staży: w żłobku, przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, liceum ogólnokształcącym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szpitalu psychiatrycznym oraz poradni psychologiczno - pedagogicznej. Obecnie prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w centrum kultury, a także pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz social mediów. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.