Sól, kredki i kolorowanka dotykowa. Czyli o zabawie i rozwoju z kolorami.
Przeczytanie artykułu zajmie od 3 – 5 minut.
Pewnie większość z nas z dzieciństwa kojarzy zabawę w kolorowanie. Braliśmy kredki, kolorowankę… I powstawały nasze małe dzieła sztuki! Dzisiaj wciąż wiele dzieci wybiera taką formę zabawy w kolorowanie, ale dzisiaj mamy zdecydowanie więcej możliwości. Kolorowanki klasyczne, kolorowanki na wodę czy kolorowanki wypukłe! Dzisiaj powiemy o tym, dlaczego kolorowanie to nie tylko dobra zabawa, ale i okazja do rozwoju dziecka.
Kolorowanka – zabawa i rozwój
Kolorowanki, które pewnie większość z nas kojarzy to czarne kontury i białe przestrzenie do pokolorowania. W związku z tym dziecko, chcąc wypełnić elementy kolorami musi działać precyzyjnie. Tak prosto brzmiące “pokoloruj psa” tak naprawdę składa się z ogromnej ilości poszczególnych etapów z których nie zdajemy sobie sprawę – ocena odległości, skoordynowanie ruchów ręki z obrazem odbieranym przez oczy, dobranie siły nacisku na papier, określenie siły trzymania kredki… i tak dalej. Dlatego zanim kolorowanka zostanie pięknie wypełniona, równomiernie i bez wyjeżdżania za linie – minie trochę czasu. Samo kolorowanie, które jest zabawą, sprzyja także rozwojowi dziecka w następujących sferach:
- Motoryka mała i sprawność manualna – kolorowanie wymaga precyzyjnego trzymania kredek, dzięki czemu rozwija się chwyt dziecka i wykonywanie małych, precyzyjnych ruchów. Dzięki czemu kolorowanie to dobry trening do późniejszej nauki pisania.
UWAGA: Warto zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie kredki na każdym etapie rozwoju dziecka. U dzieci w wieku przedszkolnym (ok. 4,5 – 7 lat) oczekujemy już chwytu trójpunktowego/szczypcowego (kredkę trzymamy palcami: kciukiem, palcem wskazującym i palcem środkowym). - Koncentracja uwagi – proces kolorowania nie trwa 10 sekund. Wykonywanie tak precyzyjnych ruchów wymaga skupienia i przekierowania uwagi na zadanie. W związku z czym kolorowanki to dobra zabawa wspierająca rozwój poznawczy dziecka, a także wspiera rozwój cierpliwości i wytrwałości w zadaniu.
- Kreatywność dziecka – kiedy w kolorowance mamy określony wzorzec jakich kolorów należy użyć – wtedy kolorowanie staje się zabawą odtwórczą. Natomiast możemy przekształcić ją na twórczą – kiedy damy dziecku możliwość wyboru i decydowania o tym, jakie kolory wybierze, w jaki sposób wypełni kontury i czy dorysuje coś czy nie.
- Koordynacja wzrokowo – ruchowa – kolorowanie to dobre ćwiczenia dla naszej koordynacji. Obraz odebrany przez oko, a następnie przetworzony w korze wzrokowej to pula informacji o tym, gdzie jest obraz, jak daleko, pod jakim kątem… Następnie te informacje są wykorzystane przy planowaniu ruchów dłoni, która dostosowuje swój układ, uścisk, nacisk do “wymagań” stawianych przez zadanie.
Nietypowa kolorowanka – Kolorowanka Dotykowa
Obecnie mamy do wyboru wiele różnych kolorowanek. Te tradycyjne, papierowe nadal są w użyciu i sprawdzają się dobrze. Natomiast możemy dzisiaj zaproponować dzieciom coś innego – na przykład Kolorowankę Dotykową z wydawnictwa Robot Manufacture. Ta kolorowanka to coś zupełnie innego od reszty – bo można ją zarówno kolorować, jak i dotykać.
Kolorowanka Dotykowa to propozycja zabawy stworzona i produkowana przez rodzinną, polską firmę z Bielska – Białej. To co wyróżnia tę kolorowankę to także papier, całkowicie naturalny oraz kontury stworzone z wypukłości papieru. Kolorowanka składa się z 20 kartek na których znajdują się kształty zwierząt, z którymi dziecko może robić – bardzo wiele rzeczy! To nie jest kolorowanka, którą możemy tylko malować bo można z nią pracować także na wiele innych sposobów. Oto kilka z nich:
- Dotykanie – dla najmłodszych dzieci proponujemy zabawę w “malowanie” palcem po śladzie/ konturze. Dziecko przesuwa swój paluszek po konturach, próbując jednocześnie nie przejechać nim na pole wewnątrz. Taka zabawa to dobre ćwiczenie zarówno dla rozwoju motoryki małej, ale i sensomotoryki.
- Malowanie palcami – zanim dziecko nauczy się trzymać kredkę to minie troszkę czasu (najczęściej taki trening zaczynamy od około 2 r.ż.). Dlatego ta kolorowanka to okazja do nauki kolorowania dla dzieci młodszych – gdzie zamiast kredki czy pędzla, dziecko wykorzystuje swoje paluszki.
- Malowanie klasyczne – czyli wypełniamy puste przestrzenie kolorami. Ale w tej kolorowance możemy także zamiast przestrzeni między konturami pomalować: same kontury (sposób 1), przestrzeń wewnątrz, a kontury bez koloru (sposób 2), przestrzenie i kontury (sposób 3).
- Wycinanie pieczątek– poszczególne kształty możemy także wyciąć, pomalować kontury delikatnie farbką i odbić na papierze! Dzięki grubszym (niż w tradycyjnych kolorowankach) i brązowym kartkom możliwe jest także stworzenie właśnie takich mini – pieczątek.
- Wycinanie kształtów – kiedy wytniemy kształty z kolorowanki, możemy je także odrysować na papierze. Dzięki konturom, które są wypukłe takie odrysowywanie będzie możliwe dla młodszych dzieci. W przypadku płaskich, papierowych kolorowanek byłoby to zdecydowanie trudniejsze.
- Frotaż – technika ta polega na położeniu czystej, białej kartki na wybranej kolorowance, a następnie zakolorowanie delikatnie całej powierzchni. W efekcie na kartce pojawia się odbity obrazek. Jeżeli ktoś z Was kiedyś odbijał w ten sposób monety, czy liście – to właśnie wykonywał frotaż 😉
- Wypełnianie kolorową solą – dzięki wypukłym konturom w kolorowance, możemy wykorzystać ją do zajęć z wykorzystaniem kolorowej soli. Sól taką (sól + pokruszona, kolorowa kreda) wysypujemy na miejsce, które wcześniej posmarowaliśmy klejem. Bardzo proste, a jak efektowne!
To tylko kilka naszych propozycji do zabaw z wykorzystaniem Kolorowanki Dotykowej. Jesteśmy przekonane, że każdy z Was znajdzie w niej coś dla siebie, bo jest ona bardzo uniwersalna. Kolorowanie to świetny sposób na zabawę i rozwój, a kolorowanki które dają takie spektrum możliwości – należy zdecydowanie docenić i wyróżnić!
0 Komentarzy