Kalendarz ćwiczy cierpliwość, a choinka motorykę małą – czyli świąteczne DIY

Opublikowane przez Daria Kaźmierczyk - Romańczyk w dniu

Czytanie artykułu zajmie 3 – 5 minut.

Właśnie u wielu domach rozpoczął się czas intensywnych przygotowań do świąt. Wielu z nas dokona zakupu dekoracji świątecznych, aby przyozdobić nimi swoje domy. Natomiast po co mamy wydawać fortunę na wszystkie dodatki, rekwizyty skoro możemy je sami wykonać w domu albo zaprosić do wspólnej zabawy swoje dzieci, kuzynostwo, czy rodzeństwo? Jest to także dobra forma zajęć dla wszystkich osób pracujących z dziećmi – psychologów, pedagogów czy wychowawców. Dlatego dzisiaj zapraszamy do naszego artykułu, w którym pokażemy jak w prosty sposób upiększyć dom, zacieśnić więzy między wami, a równocześnie przyczynić się do rozwoju dziecka!

Kalendarz adwentowy uczy cierpliwości

Jednym z najpopularniejszych elementów okresu wyczekiwania na święta są kalendarze adwentowe! Właśnie dzisiaj chciałybyśmy zaproponować wam własnoręczne ich wykonanie! Dla Was sam proces tworzenia będzie świetną zabawą, a równocześnie będziecie mieć kontrolę nad tym co one zawierają. Możecie do ich tworzenia zaprosić także dzieci, dla których będzie to dobra okazja do rozwoju ćwiczenia zdolności, np. manualnych. 

Otwieranie kalendarzy adwentowych może spełniać także ważną rozwojową funkcję. Otwieranie codziennie jednego okienka wymaga od dziecka treningu cierpliwości i odroczonej gratyfikacji czyli konieczności odczekania na nagrodę. Jest to ważne dla dziecka ponieważ dzięki temu ćwiczy i rozwija swoją samokontrolę

A co możemy włożyć do takiego kalendarza? To już zależy od Was! Jeżeli przygotowujecie kalendarz dla swojego partnera czy kogoś dorosłego możecie umieścić w nim, np. cytaty czy wspólne zdjęcia. A dzieciom możecie zaproponować kalendarz z zadaniami do wykonania na dany dzień – ” narysuj bałwanka”, “wytnij bombki” czy “zrób aniołka na śniegu”.

Po lewej stronie znajduje się świąteczny kalendarz adwentowy – w którym dzieci odcinają brodę, a po prawej – choinka w której wyklejają „bombki”.

Choinka ćwiczy motorykę małą

W czasie wszelkich prac artystycznych – malowania, wycinania czy wyklejania rozwijają się zdolności manualne dzieci. Takie precyzyjne, małe ruchy palców i dłoni nazywane są motoryką małą. Są to wszelkie ruchy, które angażują niewielką część naszego ciała, ale za to wymagają dużego skupienia na wykonywanej czynności i koncentracji uwagi. Rozwój zdolności grafomotorycznych wchodzących w skład motoryki małej będzie wpływał na dalsze etapy rozwoju dziecka, np. na czas kiedy dziecko zacznie samodzielnie pisać. Właśnie dlatego wspólne tworzenie dekoracji świątecznych to cudowna okazji do treningu tej motoryki!

Tutaj proponujemy Wam dwie prace plastyczne, które będą ćwiczyły zarówno wycinanie (od 01 do 24 grudnia odcinamy po kawałku brody Mikołaja) oraz precyzyjność ruchów dzięki przy wyklejaniu naszej choinki (od 01 do 24 grudnia przyklejamy po 1 bombce).  

Kolędowanie rozwija słownictwo

Kolędy i piosenki świąteczne to nieodzowne elementy okresu świątecznego. Ale czy wiesz, że wspólne śpiewanie nie tylko umili Wasz wspólnie spędzony czas, ale także może pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka?

Słuchanie jest umiejętnością, którą uczy się dziecko od pierwszych dni życia i stanowi to podstawę rozwoju mowy. Wielokrotne powtarzanie piosenek będzie wiązało się z poszerzaniem zasobu słownictwa, a dzięki zapamiętywaniu ich tekstów dziecko będzie ćwiczyło swoją pamięć i koncentrację, a nawet rozwijało wyobraźnię. Warto także zachęcać dziecko do tworzenia nowych piosenek! Będzie to nie tylko dobrą zabawą, ale także będzie wspierało rozwój kreatywności

Przygotowania świąteczne są nie tylko okazją do spędzania czasu przy wspólnym ozdabianiu domu, ale dają także możliwość wspierania rozwoju dzieci. Dlatego zachęcamy  do korzystania z naszych propozycji i dzielenie się swoimi pomysłami w komentarzach! 


Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Daria Kaźmierczyk - Romańczyk

Ukończyłam z wyróżnieniem Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W trakcie swoich studiów zrealizowałam 3 ścieżki specjalizacyjne: Psychologia Kliniczna i Zdrowia, Psychologia Kliniczna Dziecka oraz Psychologia Rodziny i Edukacji. Uzyskałam także uprawnienia pedagogiczne dla psychologów, a także uprawnienia terapeuty Treningu Umiejętności Społecznych oraz biblio i bajkoterapeuty. W trakcie studiów współpracowałam z Laboratorium Psychologii Małego Dziecka UJ w 3 projektach naukowych w roli pomocnika oraz samodzielnego badacza. Swoje doświadczenie zbierałam w trakcie praktyk i staży: w żłobku, przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, liceum ogólnokształcącym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, szpitalu psychiatrycznym oraz poradni psychologiczno - pedagogicznej. Obecnie prowadzę warsztaty edukacyjne dla dzieci w centrum kultury, a także pracuję na stanowisku psychologa szkolnego w szkole podstawowej oraz w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół tematyki psychologii rozwoju dziecka, psychoedukacji oraz social mediów. Do tej pory pracowałam wielokrotnie jako wolontariusz, koordynator różnych projektów społecznych oraz wychowawca na obozach dla dzieci. Moimi pasjami od zawsze był taniec towarzyski, grafika komputerowa oraz świat social media.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.