Psychologia społeczna i psychologia biznesu – czym się zajmują?
Psychologia społeczna jest to kolejny dział psychologii zajmujący się badaniem relacji między ludźmi i grupami społecznymi w różnych sytuacjach życia. Dziedzina ta wyodrębniła się niedawno – pod koniec lat 30-tych XX wieku. Jej założycielem jest Floyd Allport, a duży wpływ na jej powstanie miał Kurt Levin i jego uczniowie oraz rozwój jego metod eksperymentalnych. W psychologii społecznej przedstawiane i zestawiane są teorie i badania z gruntu nauk psychologicznych oraz socjologicznych.
Głównym celem psychologii społecznej jest badanie relacji społecznych, czyli tego w jaki sposób na nasze myślenie, uczucia i zachowania wpływa rzeczywista, wyobrażona lub domniemana obecność innych ludzi (Allport, 1985). Psychologiczne procesy grupowe różnią się od indywidualnych, stąd psychologia społeczna koncentruje się na badaniu tych różnic i ich konsekwencji.
Głównymi tematami które stanowią przedmiot zainteresowania psychologii społecznej są: stereotypy, uprzedzenia, prospołeczność, agresja, przyjaźń i miłość. Ważne postacie w dziedzinie psychologii społecznej to Floyd Allport, Solomon Asch, Stanley Milgram, Philip Zimbardo czy Albert Bandura.
Natomiast psychologia biznesu to jedna z najmłodszych dyscyplin psychologii. Łączy ona teorie psychologiczne i wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i marketingu. Zajmuje się ona aplikacją różnych teorii psychologicznych w warunkach biznesowych. Wiedza z zakresu psychologii biznesu wykorzystywana jest do polepszania funkcjonowania organizacji, motywowania pracowników i obsługi klienta.
Główne obszary zainteresowania psychologii biznesu to kultura organizacji, przywództwo, komunikacja w organizacji i zarządzanie zasobami ludzkimi. Obecnie najbardziej znany przedstawiciel tej dyscypliny to Daniel Kahneman.
0 Komentarzy