Aktywne czytanie z Kurką Bajdurką
Przeczytanie artykułu zajmie 3 minuty.
Słowo “czytanie” – niektórym kojarzy się z nudą, innym z frajdą a może i z obowiązkiem. Skojarzenia te są wynikiem naszych osobistych doświadczeń i wspomnień. Natomiast dla większości dzieci, książeczka jest czymś co towarzyszy im od początku rozwoju. Najpierw książki kontrastowe, potem z okienkami, sensoryczne (dotykowe), dźwiękonaśladowcze…
Dlatego dzieci kojarzą książki przede wszystkim z zabawą, czymś pozytywnym i przyjemnym! O ile nie będziemy zmuszać dziecka do siedzenia-słuchania bo przecież “czytanie rozwija” i “warto czytać książki” to jest szansa na to, że nasze dziecko nie będzie traktować książki jako wroga w przyszłości. Dlatego dzisiaj powiemy o tym, jak wykorzystywać książkę by czytać ją NIE dziecku, ale RAZEM z dzieckiem. Bo właśnie takie aktywne czytanie jest czymś co rozwija nasze dziecko i relację rodzica z dzieckiem.
Aktywne czytanie – na czym polega?
Aktywne czytanie jest pewnym sposobem, pomysłem na książkę. Zamiast siedzieć i po prostu czytać – a tym samym oczekiwać by dziecko siedziało bez ruchu i podążało za tekstem, warto jest przerywać, dopytywać, zastanawiać się i wspólnie analizować czytany tekst. Nasze dziecko posiada ograniczone zdolności uwagowe (czas koncentracji uwagi wydłuża się wraz z wiekiem) dlatego takie przerwy mogą mu pomóc! W czasie takiej przerwy w czytaniu warto zachęcić dziecko by coś pokazało, powtórzyło albo zastanowiło się nad jakimś tematem.
Kiedy czytamy książki z elementami zachowań społecznych, warto zadawać pytania dziecku sprawdzające zrozumienie treści ale także pytania dotyczące obszaru mentalistycznego. Takie pytania mogą dotyczyć: emocji, myśli, intencji, pragnień, przekonań, wiedzy… Wtedy wspieramy u dziecka rozwój zdolności rozumienia stanów mentalnych innych osób, co jest ważną i kluczową umiejętnością dziecka w rozwijającym się rozumieniu sytuacji społecznych u dziecka.
Jakie książki wybierać? Czy każda książka się nada?
Aktywne czytanie możemy wykorzystać w czasie czytania większości książek, jednak są takie pozycje które mogą nam szczególnie w tym pomóc. Niedawno miałam okazję zapoznać się z książką Wydawnictwa Kokino: “Kurka Bajdruka” autorstwa Zuzanny Wiśniowskiej. Jest to książka, która w mojej ocenie może stanowić dobrą pozycję na półce w domowej biblioteczce, ale także może być to książka wspierająca pracę terapeutów dzieci przedszkolnych i szkolnych.
“Kurka Bajdurka” to książka w której poznajemy historię kurki Bajdurki i jej przyjaciela Myszatego. Podczas zabawy przyjaciele dokonali zaskakującego odkrycia – znaleźli skorupki przypominające jajko, które było większe niż standardowe jajka. Przyjaciele wspólnie zastanawiali się skąd pochodzi ich znalezisko. To co w tej książce przykuło moją uwagę to sposób prowadzenia narracji. Książka pisana jest momentami w formie dialogu przez co mamy wrażenie, że kurka zwraca się bezpośrednio do nas a narracyjne opisy dopełniają całości, tłumacząc i objaśniając kontekst sytuacyjny. Dzięki temu zabiegowi możliwe jest właśnie aktywne czytanie z dzieckiem, gdzie możemy zachęcać dziecko do odpowiadania na pytania czy zadawania Bajdurce pytań.
W samej książce poznajemy bardzo ciekawą i humorystyczną opowieść o przyjaźni między zwierzętami. Ciekawym i edukacyjnym walorem książki jest także poruszenie tematu dinozaurów, którzy są przedstawieni jako przodkowie kury. Ta ciekawostka interesuje młodych czytelników, którzy nagle zaczynają porównywać kurę z dinozaurem (zestawionych obok siebie na grafice w książce) i odkrywają, że rzeczywiście są trochę podobni! 🙂
Czytając książkę “Kurka Bajdurka” warto robić to w sposób aktywny, a w trakcie czytania wzbogacić ten proces o następujące aktywności:
- Naśladowanie dźwięków – rozwijamy funkcje aparatu mowy, szczególnie dobre ćwiczenie logopedyczne dla młodszych dzieci.
- Rozmowa z kurką – warto w czasie czytania angażować dziecko w rozmowę z kurką (zadawanie i odpowiadanie na pytania) co będzie sprzyjało rozwojowi językowemu dziecka.
- Co było po kolei? – po przeczytaniu książki warto przygotować plan dnia kurki starając się odtworzyć wydarzenia z książki w poprawnej kolejności. Tutaj warto wspomóc się obrazkami z gry stworzonej do książki: “Kurka Bajdruka – memo” . Taka zabawa będzie wspierała ćwiczenie funkcji poznawczych dziecka (koncentracja uwagi,pamięć).
- Moja teoria to… – kiedy już Kurka i Myszaty mają pomysł na pochodzenie jajka, warto zaangażować dziecko do stworzenia własnej teorii. Może to jajko innego zwierzęcia? A może z innej planety? Dzięki temu będziemy wspierać i rozwijać kreatywność dziecka i myślenie twórcze.
Aktywne czytanie książek może sprawić dziecku wiele frajdy, a i rodzicowi również. Dlatego mając książki w ręku – nie ograniczajmy się do liter na papierze. Analizujemy, dopytujmy, zgadujmy, poszukujmy – niech ten czas z książką będzie naprawdę aktywny. Ja osobiście bardzo polecam zapoznanie się z ofertą Wydawnictwa Kokino, bo Kurka Bajdurka i Myszaty to bohaterowie, którzy mogą zostać z dzieckiem na dłużej. Książka, gra i przygotowane łamigłówki mogą stanowić propozycję na zbliżające się jesienne popołudnia w domu ale także jako wsparcie oddziaływań terapeutycznych na zajęciach z dziećmi.
1 Komentarz
Zuzanna · 2 września 2022 o 11 h 05 min
Dziękujemy za miłe słowa 🙂 i cieszymy się, że nasza książka została przez Was zakwalifikowana jako pomocne narzędzie w pracy terapeutycznej z dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi.